Isnin, 14 September 2009

AKU MASUK PENJARA

Salam 10 terakhir dari Ramadhan......

baru-baru ni pada 10/9, alhamdulillah aku diberi kesempatan sakali lagi utk memasuki penjara pokok sena. program anjuran bersama pihak penjara pokok sena dengan ABIM Kedah menjadi rutin setiap bulan bagi mengadakan ceremah/motivasi kepada para banduan. kami dari ABIM bergilir-gilir menghadiri program tersebut, kadang2 u.hafiz, u.zul, c.harun dan jugk aku. cuma utk banduan perempuan kesian kat ustazah fadhilah&ustazah zaharah yg terpaksa bergilir berdua shj selepas u.maryam musafir.
apa yg menusuk aku pd ceramah kali ni, bila aku tersentuh bab doa mustajab dlm bulan ramadhan, jauh dlm hati, secara berlapik aku cuba jelaskan bahawa mereka masih punya harapan utk keluar dr penjara itu jika benar2 berdoa kpd Allah.....(merujuk kepada banduan yg dipenjara seumur hidup& yg akan digantung)ada sebahagiannya yg tertunduk sugul. ustaz rohaizar sebagai pegawai agama dr JAKIM, secara terus terang menjelaskan maksud aku yg agak berlapik dalam tutur kata agar x menyentuh hati mana2 pihak. bukan apa, mmg kalau ditakdirkan mereka akan dilepaskan dan selamat.....cuma secara adatnya,mmg sukar utk mereka lepas setelah kepetusan dibuat oleh mahkamah.
namun begitu, apa yg pasti dari riak wajah mereka.....masih wujud sinar cahaya fitrah yang cintakan kebaikan dan benci kesalahan dan dosa. mungkin mereka tersilap di dunia, ttp taubat mereka bakal membawa mereka ke syurga....amin.
moga2 Allah taala pelihara kita semua dari dari segala dosa serta melayakkan kita mendapat itqun minan naar....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan