Sabtu, 19 September 2009

JAIS larang jual arak

TAQABBALALLAH THAA'TAKUM

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI DAN MAAF ZAHIR BATIN

alhamdulillah kita sdh sampai penghujung Ramadhan utk thn ini, moga2 segala amalan kita diterima Allah taala. dan semoga madrasah thn ini bisa menjadikan kita khirrij yg cukup berjaya agar boleh diaplikasikan natijah mengharungi bulan2 berikutnya.
hari ni dah hampir seminggu aku berada di negeri Darul Ehsan, dari Darul Aman aku pulang menziarahi ibubapa dan adk2 di sini utk menyambut aidilfitri bersama mereka. cuma yg agak menarik, perkembangan ke arah positif dalam melaksanakan beberapa tuntutan agama nampak agak terserlah di sini. perubahan yg agak ketara dpt dilaht jelas walaupun msh merai tadarruj dlm pelaksaannya. sebagai contoh, anjuran qiyamullail sepuluh mlm terakhir Ramadhan peringkat masjid2 terpilih sekitar selangor yg dianjur pihak kerajaan negeri harus diberi pujian....tahniah DR. Hasan Ali. mudah2an ianya akan berkembang dari masa ke semasa.
seperkara lagi yg agak menarik adalah arahan pengaharaman penjualan arak kepada umaat Islam. satu langkah yg cukup baik, bila msk ke sabahagian kedai ada trtulis larangan tersebut di atas kaunter. kalau boleh dijadikan pelaksanaan ke setiap negeri lagi bagus kan...?lbh2 lg negeri2 Pakatan Rakyat.
tp ada satu perkara lg yg harus ditinggatkan oleh kerajaan negeri, ialah sebab pengahran jualan arak ke atas org Islam. kalau kita lihat arahan yg tertulis di kedai2 spt 7elevan, ia hanya trtulis larangan tersebut dtg dari pihak berkuasa JAIS. kalau boleh lah, biarlah ditambh dengan larangan tersebut dtgnya dari Allah, kemudian dikuatkuasakan oleh JAIS. ianya bagi rasa gerun umat Islam ke atas arak bkn kerana pihak berkuasa tempatan, ttp kerana gerun dan takut kpd YANG MAHA BERKUASA.
walaubagaimanapun usaha murni kerajaan negeri harus disokong dan didokong oleh masyarakat tempatan. bkn kerana yg berkuasa itu adalah PR, ttp kerana usaha mereka melaksana tuntutan Allah sedaya mungkin mereka....mudah2an Allah berkati usaha setiap insan yg cintakan agamaNYA. w'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan